مقاله نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت

مقالات تخصصی معلمان و دانش آموزان : اقدام پژوهی , گزارش تخصصی , تجارب برتر تربیتی و پرورشی

مقاله ارتقاء نظام تعلیم و تربیت

مقاله نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت توسط بانک نمونه سوال ضمن خدمت و استخدامی طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت را مشاهده می کنیم .

فهرست مطالب

چکیده 8

مقدمه. 9

طرح مسأله. 9

عرصه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی. 10

دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت.. 10

نقش دانشگاه فرهنگیان در تعلیم و تربیت.. 11

نقش چرخه های عمومی در نظام تعلیم و تربیت.. 17

فهرست منابع ومآخذ. 30

چکیده مقاله

 آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیشترین نقش را داراست؛ اکثر اندیشمندان و صاحب نظران آن را زیر بنای رشد و توسعه می دانند. پیشرفت و ترقی جوامع انسانی در گرو تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص جهت اداره مطلوب بخش های مختلف بوده و جوامعی که در این خصوص تلاش بیشتری داشته اند، نتایج موفقیت آمیزی را در حرکت پر شتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی کسب نموده اند.   هدف آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، فقط تعلیم دروس، انتقال میراث فرهنگی نسل های گذشته به نسل جدید و پرورش قوای ذهنی دانش آموزان نیست؛ بلکه فراتر از آن ها، رشد و پرورش دانش آموزان در ابعاد جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی از اهداف اصلی نظام آموزش و پرورش محسوب می شود. با توجه به اهداف مذکور، مسؤولیت و رسالت دستگاه آموزش و پرورش، بیش از پیش سنگین تر و حساس تر شده و ضرورت انجام اصلاحات اساسی در ساختار، برنامه ها و روش های آموزشی و پرورشی آن اجتناب ناپذیر است. در این میان، ایجاد تحول در نظام تربیت معلم را باید پیش نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی دانست؛ لذا به نظر می رسد که دانشگاه فرهنگیان، نخست با انجام اصلاحاتی در تربیت معلم، می تواند گام های اساسی را در ایجاد تحولات در نظام آموزشی بر دارد. همچنانکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران راهکار استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های ذیربط به منظور باز مهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست های مناسب برای ارتقای شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش پیشنهاد شده است در مقاله حاضر قصد داریم به نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.

کلیدواژه : دانشگاه فرهنگیان ، تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش

مقدمه مقاله

اکنون که به حول و قوه الهی و عنایت مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه فرهنگیان که با اهداف تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی متعهد، ارتقای شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای منابع انسانی، تسهیل فعالیت های آموزشی و پرورشی در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم، ایجاد تحول و نو آوری در نظام تربیت معلم کشور، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام های تربیت معلم و بالاخره تحولات علمی در حوزه آموزش و پرورش راه اندازی شده، می تواند با تکیه بر ظرفیت های بالای موجود، نقش بسیار مهمی در انجام اصلاحات آموزشی و پرورشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور ایفا نماید.

برای دانلود مقاله نقش دانشگاه فرهنگیان در ارتقاء نظام تعلیم و تربیت از این قسمت اقدام کنید.

4500 تومان – خرید